Tuesday, April 13, 2010

Entry ini tak seperti entry-entry yang lain.

           setinggi mana pun kita melangkah, refleksi diri kita akan tetap terlihat ~ Reflection by MichelRajkovic


Kadang-kadang, saya terfikir tentang dah sampai tahap mana kematangan saya?. Sebabnya, saya selalu berfikir fasal masa-masa lalu. Kenapa masa lalu? 


Antara asbabnya, - "ada benda apa lagi yang belum aku buat?"
                                 - "ada benda-benda 'hitam' lagi tak yang aku tak nampak?"
                                 - "aku cuba tak 'putihkan' yang 'hitam'?"
                                 - "aku berjaya tak 'memutihkan' yang 'hitam'?"
                                 -  pendek cerita, banyak.


Kemudian, bandingkan tahap kematangan dengan umur. 


Tahap kematangan yang setara dengan umur? hmm...


Tahap kematangan yang kurang daripada umur? hmm...


atau... tahap kematangan yang lebih daripada umur? hmm...


Terus berfikir.


Tengok diri sendiri, tengok kiri, tengok kanan, tengok atas, tengok bawah, tengok keluarga, tengok kawan-kawan.


Tengok macam mana kita bergaul dengan keluarga?, tengok macam mana kita bergaul dengan rakan-rakan?. 


Tengok dah berapa banyak ayat Al Quran yang kita dah hafal? (tapi ingat-ingat lupa), tengok berapa banyak buku yang dah kita baca?, buku jenis apa dah kita baca?, berkualiti ke tak buku yang kita dah baca?.


Fikir balik benda apa yang kita dah dengar, dapat faedah ke tak?, dapat dosa ke pahala?, berkualiti ke tak?, kalau kita dengar benda yang tak elok; dah cari alternatif ke belum?.


Fikir balik apa yang dah kita makan, kita sensitif dengan halal ke tak?, kita sensitif dengan halalan toyyib ke tak?, kita sensitif dengan pembuat makanan ke tak?, kita sensitif dengan duit yang kita hulur untuk makanan tu ke tak?; siapa yang dapat untung?.


Ah, teruskan melihat dan berfikir.


Seperkara lagi, duduk-duduk sambil disisipi angin petang, ditemani sunyi sambil bunyi-bunyian semula jadi yang sekali-sekali menjengah memang satu nikmat. Ah, lagi cantik kalau ada figura-figura manusia berinteraksi sesama sendiri dan pada masa itu saya melihat dari jauh. Jauh. Memang nikmat. Lagi enak, ada nenek duduk di sebelah jadi teman berbual. Syurga, kawan. Syurga!





No comments:

Post a Comment