Saturday, July 13, 2013

Tentang Cuti

12 Julai. Maksudnya, it's been 6 days since my last paper for the third semester's final exam. Dan hari ni juga adalah hari ketiga berpuasa. Dalam tempoh 6 hari ni, tak seperti cuti-cuti yang sebelum ni, aku tak terus balik rumah.

I've decided to look for a part-time job.

Dalam masa 6 hari ni, ada beberapa peluang pekerjaan yang aku nampak dan dapat. Tapi ada satu benda yang patut aku ceritakan kat sini. It's quite something actually.

"Kat sini, kalau solat Jumaat, kami bergilir-gilir. Which means, there will be weeks yang you have to skip solat Jumaat"

"serious? memang kat sini buat macam tu?"

"yup. terpaksa. kita tak cukup staff dan majoriti staff kat sini lelaki"

Sejujurnya, aku tak ada lah banyak sangat pengalaman tentang kerja sales assistant ni. Tapi bila aku dengar penjelasan interviewer tu, I just can't brain what kind of that policy. Pendek cerita, aku dapat pekerjaaan tu dan aku akan mula masuk kerja keesokan harinya. Ada lebih kurang 23 jam untuk aku fikirkan tentang peluang kerja ni. It's quite simple actually. Aku masuk kerja, aku terima kerja tu dan kemungkinan aku akan lepaskan beberapa kali solat Jumaat sepanjang aku kerja kat situ dan aku tak perlu susah-susah nak cari kerja lain dah. Tambah-tambah lagi, kerja kat kedai buku tu memang some kind of my short-term dream job lah.

Now, it is on me. 2 pilihan :

i) Keep calm dan kerja kat situ. 

ii) Bersusah-susah cari kerja kat tempat lain. Leceh bro.

It took me a day to really think about it. Am I that desperate that I have to work at a place that practice such policy and I have no says about it? It's Ramadan some more. Am I really desperate to forgo my solat, especially in the month of Ramadan? At the end of the day, I decided not to accept the job. I can look for any other job. After all, the rezeki is from Allah. Maybe this is just a test for me and I can say, it's not really big test when it's compared to those who in the nature of works which millions of money is at stake. Bribery, corruption and dirty money are so easy to be compromised but still, there are those who manage to get out or keep themselves clean when the day is done.

And it's about our weight age too, our priority. 

Kita melihat dari sudut apa? 

Duit? 
Agama?
Senang/tak senang?
atau apa-apa saja.

The hunt for part-time job continues.

No comments:

Post a Comment