Wednesday, May 15, 2013

Lelaki Tak Guna

"Bang, kenapa diorang dapat dulu?!"

Marah betul perempuan ni. Nampak macam memang dah lama menunggu. Muka pun masam lain macam.

"Kejappp"

Abang burger ni menjawab, panjang pulak harkatnya. Muka dah basah dengan peluh. Yang tolong dia malam ni tak ramai. Dua orang je, memang tak terlayan. Lagi-lagi sejak dah masak burger guna lori ni. Dulu gerai je.

Perempuan 'bad-mood' tadi, terus bermain-main dengan telefon pintarnya sambil menongkat muka dengan tangan kiri. Muka kekal masam. Kalau tengok dari segi pakaian, macam tak balik rumah lagi sejak siang tadi.

"Siap,"

Abang burger nampak tergesa-gesa dan plastik berisi burger diletakkan ditepi perempuan 'bad-mood' tadi. Dia kembali ke stesen kerjanya. Sambung masak burger.

Perempuan 'bad-mood' menjeling sedikit ke arah burger yang telah lama dipesannya. Jari-jemari masih ligat di atas skrin telefon pintar. Dengan sedikit dengusan dan decitan halus, not RM10 diletakkan cepat-cepat di sebelah abang burger yang tengah memasak. Jelas terpancar muka protes. Tak menunggu baki, dia terus ke arah keretanya. Tak langsung menoleh.

"Eh, ni banyak ni," kata abang burger kepada perempuan 'bad-mood'. Tapi yang sebenarnya abang burger bercakap dengan angin. Perempuan 'bad-mood' memang tak berminat untuk menuntut baki.

"Lelaki tak guuuuunaaaaaa," 

suara cik Yuna mendendangkan lagu 'Lelaki' dari corong radio menghiasi suasana sekeliling.

Aku tersenyum.

Ironi.

Entah siapa yang tak guna.

Abang burger? Aku? Perempuan 'bad-mood'?

Aku tersenyum sambil duduk di atas kerusi plastik merah bersandarkan ke tiang papan tanda 'Berhenti'.

"Entahlah".




1 comment: