Sunday, November 6, 2011

Ramalan kaji cuaca

Salamalaik

Petang Aidiladha. Macam selalu, bila beraya di rumah ni, memang tak banyak aktivitilah. Tak macam beraya di kampung.

4 November
Tarikh yang agak keramat, mungkin? Tarikh yang menjawab soalan sebegini :

  • Dapat ke tak aku sambung BLS?
  • Agak-agak, aku sambung degree kat Shah Alam ke tak?
  • Entah lepas ke tak subjek Law 3 a.k.a loteri aku?
  • Nak kena reseat loteri ke tak?
  • dll.

Perasaan bagi kebanyakan manusia seperti aku, adalah seperti sekumpulan rama-rama berterbangan bebas di dalam perut kami. We're as nervous as Antarctica! Oh my, what's the connection between nervous and Antarctica? Kaki aku sejuk yang teramat bila aku semak e-mail dan teliti apa yang tertulis di situ. 

Alhamdulillah. Tak sebaik dua sem yang lepas tapi cukup untuk mencetuskan kata-kata syukur secara spontan dari mulut aku. I don't remember seeing any alphabet C at the grade's column. Alhamdulillah. Loteri tak mengecewakan aku. To make things better, the CGPA is quite okay. Cukup lah kalau nak sambung ke Shah Alam.

Ok. Aku tak nak cerita dah fasal result aku. Satu perenggan cukup.

Pasca 4 November

Aku bersyukur dengan keputusan ni. Tapi hidup bukan sorang-sorang. Kita ada kawan yang sama-sama naik, dan sama-sama turun. Sama-sama belajar, sama-sama merapu. Ada antara mereka yang senyumnya tak lekang-lekang walaupun dah 3 hari berlalu. Mandi senyum, makan senyum, tidur senyum, main futsal senyum, bahkan tengok telefon pun senyum. Eh?

Ada juga yang kurang bernasib baik dan kurang rezekinya. Tengok keputusan sepuluh, sebelas kali pun tak dapat nak senyum. Kurang pointer, grade tak memberangsangkan, lagi dua nombor untuk melayakkan diri ke Shah Alam dan tak lupa yang gagal salah satu dari lima subjek. Jujur, aku rasa kehilangan dan sebak bila mengenangkan mereka yang terpaksa berhadapan dengan situasi sebegini. To know that you won't seeing any of your friends as your course mate is quite saddening. Ada yang akan ke kampus lain, ada yang akan ke universiti lain, ada juga yang akan ke fakulti lain. Apa lagi kalau tahu ada yang antara mereka perlu kembali ke Merbok untuk menempuh satu semester lagi di sana. Ya, satu semester tanpa rakan-rakan yang sudah melata ke pelusuk alam menyambung pengajian ijazah.

Semoga Tuhan menguatkan hati-hati kamu.

Last words
Tak banyak yang aku dapat cakap atau taip. Harapan aku, semoga baik atau tidak keputusan kita, ketahuilah, Tuhan juga yang mengetahui di mana kita patut berada dan bagaimana cerita kita. Sentiasa ada hikmah di sebalik setiap perkara. Bagi yang bakal menempuh masa hadapan di Shah Alam, jangan cepat gembira dan puas dengan kejayaan sebentar kita ni. Banyak lagi jalan-jalan yang perlu kita tempuh. Bagi yang tiada rezeki untuk ke Shah Alam, mungkin ada tempat lain yang lebih baik untuk kamu. Tempat yang jauh lebih baik dari Shah Alam. Bagi yang perlu reseat atau repeat, semoga berjaya. Ada rezeki, jumpa dalam kehidupan yang seterusnya.

Alhamdulillah. Ada jodoh, jumpa di Shah Alam. Atau di mana-mana saja. :)


dah 3 kali guna gambar ni. Ini yang paling sesuai

2 comments:

  1. Tahniah!!! semoga terus sukses di Shah Alam...
    Jgn lupa org yg komen nie... hihhi....

    ReplyDelete
  2. Thanks! i'Allah. orang yang komen kat atas pun, semoga terus sukses jugak kat mana-mana pun. :)

    ReplyDelete