Monday, July 19, 2010

Umur bukan kayu ukur.

Petang tadi, sebaik saja saya log in FB, ada satu status+link seorang member FB saya merangkap rakan kakak saya, sis Salwa Syazwani aka Wawa.

status tersebut.

Agak terkejut. Sharfuddin. Kali terakhir terserempak dengan Allahyarham, tahun 2006. Masa tu, Allahyarham bekerja sambilan di sebuah kedai kasut sukan di Megamall Prai. 

Saya bukanlah seorang junior yang terkenal dalam kalangan senior. Lebih-lebih lagi senior yang tinggal di asrama. Sebabnya, saya menginap di asrama hanya di tingkatan tiga dan lima. Tak lama tempohnya, tapi pengalaman hari-hari bahagia di asrama kekal selamanya. Tapi, itu bukanlah satu alasan untuk saya tidak mengenali senior-senior saya. Memang begitulah selalunya, junior kenal senior, senior tak kenal junior. Selalunyalah. Bukan semua kes sama.

Berbalik kepada cerita asal, Allahyarham yang dikenali dengan panggilan Shar, disahkan meninggal dunia pada lebih kurang jam 2 pagi. 18/7/10 bersamaan 7 Syaaban 1431 Hijriah akibat jangkitan kuman dan pendarahan otak. Cerita lanjut baca di sini.

Allahyarham Shar usianya lebih kurang 21 tahun, seorang bakal guru. Muda kawan, muda. Kita? 

muda jugak. 

Terlintas di minda saya; 

"macam mana kalau rakan-rakan, sahabat-sahabat sebatch saya pergi di usia muda macam Allahyarham Shar?"

"kalau ada dalam kalangan kami yang pergi, bagaimanakah pemergiannya? Ramai ke yang akan ziarah? Ramai ke yang akan turut sama-sama ke kubur? macam Allahyarham Ammar Zulkifli?"

kita muda, kawan. Allahyarham Shar, Allahyarham Ammar pun pergi masa muda jugak

Umur kita sentiasa meningkat, usia makin pendek. Maka, apa yang dah kita gunakan nikmat usia tu?

Al Fatihah kepada mereka yang telah tiada.

-Inna Lillahi wa Inna Ilaihi Rojiu'n-

Allahyarham Sharfuddin di IPDA ~ gambar dari profile FB beliau.

No comments:

Post a Comment