Friday, April 16, 2010

Kawan, maaf.


  gambar hiasan ~ Strangers east Jerusalem by dpt56

Hari ini hari Jumaat. Hari ini juga hari percubaan. Ya, percubaan pertama meletakkan post puisi di sini. 

Ikhtilat? berapa ramai yang tahu? berapa yang mengambil berat? 

Kawan, maaf.

Kawan, maaf,
Jika 'aku yang tak macam dulu ni' melukakan,
Inilah yang dinamakan pengorbanan untuk perubahan.
Diam tak bermakna benci,
Ayat-ayat yang singkat tak bermakna rimas,
Kehilangan yang tiba-tiba tak bermakna melarikan diri.

Terus mencari diri, mencari yang terbaik.
Ber'uzlah dari sebarang fitnah hati,
Mainan perasaan,
Nafsu yang sukar dijangka.

Hati, kawan. Hati!
Jika rosak hati, rosaklah seluruh tubuh.
Lantas, aku berlari jauh-jauh,
Dalam larian itu, aku turunkan kepala.
Andai aku terlanggar tembok,
Tersepak tebing,
Aku tunduk.
Dan tunduk itu, bukan tunduk mengalah.
Tunduk itu tunduk malu, kawan. Malu!
Tak lain kepada Yang Pemberi Rasa Malu.

Tunduk itu, bukan sebarang tunduk, kawan.
Aku tundukkan hati, aku tundukkan pandangan.

Istiqamah, itu yang aku cari dalam larian ini,
Tapi aku tahu, istiqamah itu,
hanya boleh dinilai setelah datangnya mati,
Maka, teruslah berlari dalam istiqamah,
Berhenti jauh sekali,
Kerana, perjalanan baru sahaja bermula.

Kawan, lihatlah anak-anak perempuan Shuib A.S.
Kawan, lihatlah Musa A.S.
Kawan, lihatlah apa yang terjadi kepada 'Zulaikha'
Kawan, lihatlah Yusuf A.S.

Oleh itu, kawan,
Andai 'aku yang tak macam dulu ni' melukakan, maaf.
Andai 'aku yang sombong ini' melukakan, maaf sekali lagi,
Kerana seperti kata-kata streotaip mujahidin,
yang aku tak pernah aku lepas;
mujahadah itu sentiasa pahit.
Dan pasti, lebih manis syurga jadinya.

FaJim~Jumaat, 16 April, 1:02 AM

*http://www.iluvislam.com/v1/readarticle.php?article_id=929

3 comments: