Tuesday, March 23, 2010

Laksamana Putih vs Sisi Hitam.


bila putih bertemu hitam, kita cenderung ke mana? imanlah yang jadi penentu ~ picture by RaVeN84


Kursor dibawa ke butang 'publish post'. Jika di'klik', post yang bertajuk, "Couple? Saya Kata Tak Boleh" akan tersiarlah secara rasmi di blog encik tuan badan. Tiba-tiba, dengan tak semena-menanya...


"err, itu bukan aku yang sebenarnya. Aku bukan orang yang macam ni. Aku jahat sikit. Eh, nakal kot. Delete je lah post ni. Nanti orang kata hipokrit pulak," Sisi Hitam diri berkata.


Tapi, Laksamana Putih terus berbicara lembut lagi tenang hatta semut merah gigit pun tak terasa mengatur gerak langkah membuat serangan balas ke atas Sisi Hitam sekali gus mempertahankan empunya jasad.


-"Benda baik, hipokrit. Benda yang tak baik tu pulak fitrah?"


- "tapi otak fikir lain, tangan kerja lain. Otak fikir hitam, tangan tulis putih."


-"rileks bro, nanti melekatlah yang putih tu.


Usaha laksamana putih seakan-akan berjaya. Cahaya kemenangan nampak sedikit terpancar. Sisi hitam mencebik, marah dan meluat. Agaknya, bukan harinya. Entah-entah, dah tak ada hari untuk dia dah.


"ah, seburuk-buruk aku, kenalah tunjukkan keindahan Islam. So, aku simpan je benda-benda buruk, kita tunjuk yang elok-elok. Insya-Allah yang buruk-buruk tu, tersimpan selamanya,


Bukan ke, 'alah bisa tegal biasa?'. Eh, nak kata macam 'sehari selembar benang, lama-lama jadi kain pun boleh jugak kan?. Tapi, kalau nak ikutkan, 'sedikit-sedikit, lama-lama jadi bukit' macam sesuai je. Ah, tak kisah la.


Sama la dalam hal ni. Hari ni, buat "macam" baik skala 0.1. Esok, tambah jadi 0.2. Lusa, tambah jadi 0.5. Tulat tambah jadi 0.9. Haa, lama-lama biasa la kan?"


Yeah, Laksamana Putih menang!


-Steadylah, bro. Jom hijrah. 

1 comment:

  1. Fake it to make it! Moga dikurniakan ikhlas dan tsabat...Ah, hidup = berjuang!

    ReplyDelete