Monday, April 22, 2013

Hari pertama yang pertama

Hari pertama.

Selepas 'panggilan terakhir' di Shah Alam, aku terus-terusan berfikir.
Eh tak, sebenarnya sebelum hari pertama pun, aku dah berfikir.
Terutamanya selepas waktu Jumaat.
Cumanya, lepas 'panggilan terakhir' tu, aku lebih banyak berfikir.

Dek kerana banyak sangat menonton saga Star Wars, sedikit sebanyak aku terkaitkan dengan apa yang terjadi dengan watak Anakin.

Padme bukanlah penyebab mutlak Anakin berubah arah ke Dark Side. It's Anakin himself to be blamed on what he became. He failed to contain himself from the Dark Side's seduction. As the apprentice to Obi-Wan, a prominent Jedi Master, it is reasonable to say he should know how to prevent himself from the Dark Side's allurement via Darth Sidious aka Senator Palpatine. A beautiful and lovely woman like Padme is not a factor on what he became. Though marriage is prohibited in Jedi's codes of ethic, it's unreasonable to blame Padme on Anakin's errors.

Maka, dengan itu, aku menolak jika ada yang mengatakan Padme lah punca kerosakan Anakin sehingga berubah menjadi Darth Vader.

Sekian.

Darth Vader, bukan nama sebenar. (sekadar gambar hiasan).



No comments:

Post a Comment