Wednesday, April 24, 2013

Berbual


Aku: Entahlah. Hmmm

Saya: Apa yang entahnya? Awak ada masalah?

Aku: Entahlah. Aku tak tahu kalau aku ada masalah. Entahlah macam mana.

Saya: Saya tak tahu kalau awak ada masalah. Saya bukan awak, dan saya tak tahu apa rasanya di tempat awak.

Aku: Tak perlu. Sebab aku sendiri tak tahu apa masalah aku. Itupun kalau ada lah.

Saya: Macam ni lah, dalam hidup ni, kadang-kadang kita perlukan masa untuk berfikir. Maksud saya, betul-betul berfikir. We face a lot of phases and stages in our life. Sometimes, we tend to lose our balances when we are entering a whole new and different stages. But it's okay. As long as we know we are in a state of imbalance, at least, we realize that something is wrong and we need to fix the imbalance. We know what is right and what is wrong. We know the do's and don'ts though we may break the rules at some points. Tapi itulah kehidupan. Kalau tak silap, itu namanya dah mati.

Aku: Hmmm. Betul jugak lah kan? Who knows what are waiting for us in the future? Selepas hujan, Insya-Allah ada pelangi. Selepas ujian, Insya-Allah ada bahagia. It just that, sometimes we have to spend some good times thinking about anything. Be it good or bad. Just think.

Saya: Yep. Fikir. Kadang-kadang mungkin kita akan rasa 'lost', 'hilang arah' atau sebagainya. Tapi bawaklah bertenang, dan berfikir. We might find our way back. We might get back something that we've lost in our way to the future. Just sit back, stay for a while, keep our composure, think and search for the lost part of ourselves.

Aku: Hmmm.

Saya: Hmmm.

Aku: Goodnight bro.

Saya: Goodnight. Eh, wait.

Aku: What?

Saya: Jaga diri.

Aku: Ok.

Saya: Hmm. Goodnight again.

Aku: Bye.

1 comment:

  1. Dalam hidup ada blindspots that undetected unless kita buat dua perkara;
    1) sendiri muhasabah kita siapa dipandangan Allah,
    2) meminta orang soleh yang mengenali kita dengan dekat, memuhasabah diri kita

    blindspots ini adalah api dalam sekam. sekalipun beribu cara kita cuba untuk move on, tetapi jika api ini tidak dipadam ia memakan dari dalam.

    sorry, rasa macam komen ni dah terbang ke langit dan sukar difahami. =)) la ya3rifuha illa man zaqaha. tetapi practicality ada pada 2 point tadi

    ReplyDelete