Sunday, December 11, 2011

Tentang Kesihatan

Cuti yang super panjang ni, buat aku terfikir tentang kesihatan aku. Makan macam tak ingat dunia, tapi kalau masuk bab bersenam dan bersukan, haram nak rajin. Aku terkenang jugak masa zaman sekolah dulu. Boleh dikatakan hari-hari aku turun bersukan. Hari-hari berpeluh. Walaupun aku bukanlah atlit yang power, tapi sekurang-kurangnya aku pernah mewakili sekolah dalam tiga jenis sukan yakni hoki, handball dan softball. Sekurang-kurangnya lah. Berpeluh jugak aku hari-hari.

Melihat diri aku yang baru berumur 19 tahun, dan banyak kekurangan dari segi kesihatan, aku tahu aku telah mendedahkan diri aku dengan pelbagai risiko kesihatan. Pemakanan yang tak terjaga, tekanan pemikiran yang kadang-kadang tidak terkawal, dan kekurangan stamina.

Banyak yang negatif. Tak ada cara lain dah selain ubah cara hidup. Makan berpada-pada, konsisten dalam bersenam, dan banyak bersabar untuk menghindarkan stress. Tudia, bukan tak tau cara dia, tapi tak mau nak buat ja.

Ya Tuhan, bukakanlah hati hamba-Mu supaya dapat bersabar dalam menghadapi ujian nikmat makanan dunia, dan kemalasan untuk bersukan. Jadikanlah hamba-Mu ini manusia yang bersabar. Amin.

Kalau sihat, nak belajar pun senang.
Bila belajar senang, insya-Allah boleh score dalam exam.
Bila score dalam exam, boleh graduate dengan cemerlang.
Bila graduate dengan cemerlang, boleh dapat kerja yang $tylo.
Bila dapat kerja yang $tylo, insya-Allah keluarga bahagia.
Bila keluarga bahagia, hidup pun senang.

Kesimpulannya, berusahalah untuk menjadi manusia yang sihat. Kita boleh berusaha, tapi sihat adalah satu rezeki daripada Tuhan. Semoga kita peroleh kesihatan yang baik.

zaman di mana bersukan pada waktu petang adalah satu kewajipan.



No comments:

Post a Comment