Sunday, November 13, 2011

Mr Wong, Madam Dourado dan Cik Saliza

Salamalaik

Aku tertarik untuk menaip tentang satu idea menarik dari kepala bos aku di tempat kerja. Mengenangkan status beliau yang merupakan bekas guru, aku dapat merasakan idea tersebut wajar diambil perhatian. Aku bukan manusia yang rajin segala bagai nak usulkan idea ni ke pihak-pihak terbabit tetapi aku berusaha dengan menulis di tapak yang tak bernama ni.

Ia adalah berkenaan pendidikan dan perpaduan. Ya, aku tahulah tajuk ni membosankan. Tapi kisah apa? Aku nak taip jugak.

Kalau kita perhatikan proses evolusi Dasar Pendidikan Kebangsaan (DPK), kita akan dapat melihat banyak laporan, penyata, ordinan dan segala bagai jenis dokumentasi yang diterbitkan pihak-pihak tertentu yang bertujuan untuk menambah baik sistem pendidikan di Malaysia. Laporan Barnes 1950, Laporan Fenn-Wu 1951, Ordinan Pelajaran 1952, Penyata Razak 1956, dan macam-macam lagi jenis laporan, ordinan, dan penyata. Antara isu utama yang dibincangkan dalam kesemua laporan tu, adalah tentang bahasa pengantar di sekolah-sekolah. Apa pentingnya bahasa pengantar ni semua?

Laporan Barnes 1950 mencadangkan semua sekolah sekolah vernakular (atau dalam bahasa mudahnya, sekolah berasaskan kaum) Melayu, Cina dan Tamil dibubarkan serta digantikan dengan sejenis sekolah je; sekolah kebangsaan. Sekolah kebangsaan ni dicadangkan menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pegantar pada peringkat sekolah rendah. Peringkat sekolah menengah dan ke atas pulak, guna bahasa Inggeris.

Laporan Barnes ni kemudiannya, ditentang oleh Laporan Fenn-Wu yang mengatakan bahasa ibunda masyarakan Cina akan tergugat. Ye lah, semua pakai bahasa Melayu dengan bahasa Inggeris. Takkanlah diorang nak lupakan bahasa sendiri. Laporan Fenn-Wu mencadangkan sekolah vernakular dikekalkan. Atas dasar apa ya? Dasar memastikan bahasa mereka terpelihara.

Laporan-laporan seterusnya, kemudian terus menerus mempengaruhi dasar pendidikan kebangsaan. Dari satu laporan ke satu laporan. Dari satu ordinan ke satu ordinan. Sampailah ke hari ni, PPSMI dan segala bagai.

Banyak faktor dan kesan-kesan dari segala dasar yang diimplementasikan ke atas dasar pendidikan negara.

Memperkasakan bahasa Melayu

Aku sebenarnya, tengah malas benar nak hurai lagi fasal dasar-dasar pendidikan ni semua.

Tapi aku tertarik dengan kata-kata bos aku bila bersembang fasal dasar dan sistem pendidikan di Malaysia. Kata-kata beliau lebih kurang begini; "kita selalu kempen masyarakat Malaysia menggunakan bahasa Melayu. Baguslah tu. Tapi, yang ruginya, anak-anak Melayu sendiri. Sampai ke sudah, berapa ramai sangat yang boleh faham bahasa Cina dan bahasa Tamil? Anak-anak Cina dan India memang beruntung. Selain bahasa ibunda, sah-sahlah diorang dah dapat bahasa Melayu. Bahasa Inggeris apatah lagi. Macam mana kita nak wujudkan perpaduan? Hari-hari kita hidup dalam curiga. Kita tak faham apa yang dibincangkan abang-abang Indian di kedai-kedai mamak. Kita tak faham apa yang disembangkan oleh kakak-kakak Cina di kedai runcit. Macam mana tu? Sepatutnya, setiap anak Malaysia wajib belajar bahasa Cina dan bahasa Tamil. Barulah betul"

Pendapat aku, betul jugak kata bos aku tu. Sampai bila kita nak hidup dalam curiga? Sampai bila?

Aku patut cerita lagi fasal dasar-dasar pendidikan negara tapi malas.


No comments:

Post a Comment