Saturday, March 5, 2011

Hey there! What are you looking at?

 
bagaimana kita melihat dunia? hitam atau putih?

Assalamualaikum and hello there.

Masa saya menanam niat untuk mewujudkan Unnamed Site ni dulu, saya mewajibkan diri saya untuk menulis segala yang bermanfaat dan bahasanya perlulah sempurna. Tak kisah la ditujukan pada sesiapa pun, tajuk apa pun, bahasa apa pun. Sehinggakan saya gagal memanifestasikan idea yang baik kepada sebuah hasil penulisan yang ringkas dek kerana 'quality control' yang tak seberapa tu.

Maka, kadang-kadang disebabkan terlalu rigidnya otak saya, saya setkan minda saya dengan mengatakan apa-apa yang ditulis tu, mestilah benda-benda yang bermanfaat. Tak payahlah nak cerita benda remeh-temeh macam, "apa yang aku makan hari ni", "apa yang adik aku tengok kat youtube hari ni", "cerita hantu mak limahlah yang terbaik minggu ni" atau pun "anwar hadi & matluthfi best!". 

As the time passed, I realized that good things don't mean they have to come from big things. Ibrah(s) *pengajaran. They are anywhere. From the smallest things to the biggest. Cerita seumpama 'apa yang kita makan' atau 'bestnya anwar hadi' tak semestinya tak ada pengajaran dan bermanfaat. Boleh saja kalau kita cerita yang 'remeh-temeh' tu dan kaitkannya dengan nilai-nilai murni yang bersangkut paut. Tak banyak, sikit pun ok. 

At least, something than nothing. 

Cuba kita tengok semut. Kecil bukan? tapi, apa yang kita boleh belajar dari makhluk sekecil mereka? 

Semut ni pandai berstrategi. Setiap orang (orang?) ada tugasan masing-masing. Each of them don't have to interfere with others works. Ratu, kerjanya ratu lah. Pekerja buat tugasnya. Sumber makanan sentiasa ada. Hidup pun bahagia. Tak begitu?

Entahlah. Mungkin benar, mungkin tak. But, we can always see things positively, isn't it? Semuanya bergantung kepada kita. Macam mana kita melihat sesuatu benda tu. Adakah kita ingin mengambil ibrah daripadanya ataupun kita boleh sahaja mengeji dan mencaci maki sesuatu benda tu. So, think about it.

Good things are everywhere. It is on ourselves to see them positively or the other way around.

Salamualaikum.

No comments:

Post a Comment