Monday, November 8, 2010

Saya Pun Melayu

Assalamualaikum, salam sejahtera kepada yang membaca. 


Setelah difikir-fikirkan, mulai post ini, kata ganti diri pertama yang akan digunakan ialah 'aku'. Kenapa ya? 'aku' kelihatannya kurang formal berbanding 'saya'. Malah, lebih mesra berbanding 'saya'. Tapi, ikut keadaan la kan? Takkan kalau nak mesra dengan orang tua pun, nak guna 'aku'?


Ok, berbalik kepada tajuk dan niat post yang asal. 


Saya Pun Melayu. Post kali ini bukanlah nak menerangkan apatah lagi menceritakan yang aku ni berbangsa Melayu atau sebagainya. Bahkan, 'Saya Pun Melayu' ialah nama sebuah buku tulisan Datuk Zaid Ibrahim. Buku Saya Pun Melayu ni atau tajuk buku terjemahannya, 'I, Too, Am Malay' adalah buku yang sedang aku baca. Berharga RM35.00 dan dibeli di Badan Book Store, juga ialah satu pemberian ikhlas Makteh, seorang ibu saudara yang penyayang teramat. (terima kasih! :D)




Kenapa saya pilih buku ni? Sebabnya, 'the Zaid Ibrahim's factor'.


"A successful corporate attorney who created the nation's biggest law firm despite his humble origins in a village in Kelantan, Zaid's journey as a lawyer, politician and philanthropist is depicted here--from his resignation as a Minister and his sacking from UMNO, a party of which he had been a member for 23 years, to his analysis of the current Prime Minister's ability to restore the rakyat's confidence in the government."


Anyway, it's good to know what is in the mind of the founder of ZaidIbrahim & Co. , the nation's biggest law firm.


Sekarang ni, sedang membaca di muka surat 114.




And, I like to share one of the interesting excerpts in the book;


" A peculiar thing in Malaysia is the fear the UMNO Malays have towards the Chinese and Indians, as if these two groups have nothing better to do but take over the country from the Malays. Whereas these Malays have no fear for the millions of foreign workers here, whether legal or illegal. It's been said that over one million foreign workers have been given identity cards and have become Malaysian citizens, mostly through illegal means, in Sabah since the 1980's.


Kesimpulan
Bukanlah kerana Zaid Ibrahim adalah seorang bekas ahli UMNO berjawatan menteri yang telah menyertai PKR menjadi sebab aku memilih buku ni kerana aku ialah seorang non-partisan.


Tetapi, seperti yang tertulis di atas; 'the Zaid Ibrahim's factor'


'Saya Pun Melayu', sebuah buku yang patut dibaca oleh setiap bangsa Malaysia tidak kira berstatus pelajar undang-undang, mahupun peguam, ataupun ahli politik, hatta pemerhati politik, penganalisis politik, bahkan sesiapa sahaja.

3 comments:

  1. Nk bc. Cpt2 bc. Nnt pas kt akak. Haha.

    ReplyDelete
  2. sekarang ni tengah baca kat m/s 203. this book is not a really really great book though. it's depicting the personal ideas and thoughts of this person. after all, he is a politician. Currently, there is a political issue about him.

    p/s: sekarang ni, tengah memikirkan buku ape yg nak bagi kat akak ni. hahaha.

    ReplyDelete
  3. hehehe...akak dah baca buku kasim ahmad, mencari jalan pulang. quite interesting book. tapi kita kena ada prinsip kita sendiri. i mean, bila baca sesuatu buku, kena ada kritikal thinking. the most imp iman dan akidah tunggak..

    ReplyDelete