Thursday, September 16, 2010

Ramadhan.



Salamalayk.


Kalau disemak-semak, rasanya tak ada satu post pun fasal Ramadhan atau Syawal. Padahal, kedua-dua entiti tersebut sangatlah besar maknanya dalam kehidupan saya. Mengapa?


Jawapannya kemungkinan besar boleh didapati dalam post yang sebelum ni.


Ramadhan.
Ayah pernah mengemukakan soalan ketika dalam perjalanan pulang ke Port Dickson baru-baru ni. Soalannya berbunyi begini : 


"Ada beza tak Ramadhan tahun ni, dengan Ramdhan tahun-tahun lepas?"


maka dengan jujurnya, ini jawapan saya : 


"Memang beza. Sangat berbeza. Kalau orang muda, diorang akan jawab "beza giler". Kenapa? sebabnya, dulu zaman sekolah. Sekarang dah tak sekolah. Dulu masa di asrama, ada sistem, ada peraturan, dan ada jadual waktu bulan Ramadhan. Semuanya semacam menghayati Ramadhan dengan sesungguh hati. Bermula dari awal pagi sehinggalah ke pagi yang berikut. Sahurnya, program tadarusnya, tazkirah zohornya, program pra berbukanya, berbuka puasanya, terawihnya, program pasca terawihnya sehinggalah ke program pengisian malamnya secara rasmi atau tak. Jadi, memanglah kontra kalau nak dibandingkan dengan Ramadhan tahun ni. Banyak lompongnya."


Kesimpulan
Kata akak; "jom kembalikan Ramadhan lepas". "Lepas" tu bukan bermaksud Ramadhan zaman sekolah, bukan Ramadhan zaman tadika dan yang pasti bukan Ramadhan zaman bayi. "Lepas" yang dimaksudkan, Ramadhan zaman Rasulullah S.A.W. Moga Allah sampaikan kita ke Ramadhan yang akan datang.


Sebaik manakah Ramadhan kita tahun ni? Jom muhasabah...

Rumah atok, Kg Sawah Sunggala, Port Dickson


No comments:

Post a Comment