Thursday, June 10, 2010

Perindu jenis apakah kita?

Pusat Islam Ashabul Kahfi.


Malam itu Din nak baca Surah Al Waqi'ah. Maka, bacalah kami berlima, dalam halaqah, di depan mihrab. 


Usai pembacaan yang bergilir-gilir, (setiap dari kami berlima akan memegang mikrofon secara bergilir-gilir) Din menyampaikan sedikit peringatan yang kecil dari segi tempohnya, tetapi besar dari segi maknanya.


"Kita nak jadi yang mana antara ketiga-tiga golongan; As Sabiqun? Ashabul Yamin? Ashabul Shimal?"


"Moga kita jadi antara dua golongan yang pertama bukan golongan yang terakhir, na'uzubillahiminzalik,"


Di akhir kalamnya, "sebenarnya, ana buat macam ini (the recitation of Suratul Waqi'ah and the short tazkirah) bukan apa, sebabnya ana rindu dengan majlis ilmu. Dekat sekolah ana dulu, majlis ilmu akan diadakan setiap malam. Ana rindu sangat akan majlis ilmu," 


Din betul-betul memaksudkan apa yang dikatakan. Rindu.


Din rindu akan majlis ilmu. Maka, dia adakan majlis ilmu. Walaupun tak sehebat dan segah maahadnya dulu.


Tetapi Din tetap rindu.


Maka, dia adalah perindu. Perindu majlis ilmu.


Kita?


Perindu apa?


Perindu.

3 comments:

  1. moga kita perindu cinta Tuhan. indahnya kalau mampu tenggelam dalam rindu pada Pencipta lebih daripada makhlukNya..

    ReplyDelete
  2. Allahu Allah...

    Dulu masa aku belajar kat Kolej Mara Kuala Nerang, aku merasai perkara yang sama juga akhi.

    Aku rasa jiwa aku kosong. Usrah tiada, bahasa Arab yang pernah aku bernafas dengannya semakin jauh..

    Bila aku pindah ke USIM, alhamdulillah, aku dapat semula suasana itu.

    Persekitaran sangat mempengaruhi

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah...

    Akhi dapat apa yg akhi nak...

    Aku, tak ada suasana USIM, tak ada suasana UIA. Jadi, aku cari di mana? aku cari pada kawan-kawan yang sama-sama inginkan suasana macam tu. Walaupun sikit, lebih baik dari tiada.

    Alhamdulillah... dan betul, persekitaran agak mempengaruhi. Kawan-kawan yang betul dan serba-sikit pengisian dari internet (blog-blog, dan penggunaan facebook secara yang betul) agak membantu sebenarnya.

    Alhamdulillah... Allahu Allah...

    ReplyDelete